Lalki nie cieszą się wielką popularnością w kręgach teoretyków kultury czy estetyków; zamknięte w stereotypach atrapy teatralnej czy zabawki, są w najlepszym wypadku bagatelizowane, a w najgorszym - lekceważone. Nawet w obszarze historii lalkarstwa trudno znaleźć pracę, która wykraczałaby poza traktowanie lalki jako substytutu aktora, suplementu do historii teatru czy narzędzia edukacyjnego. Zamiarem moim jest wyjść poza te schematy, prześledzić sposoby objawiania się lalki w formie obiektu antropomorficznego, jako pewnego fenomenu kulturowego czy "matrycy wyobraźni", gdzie punktem odniesienia (i wyjścia) nie są cechy gatunkowe, morfologia czy taksonometria, lecz idea "lalki jako modelu". Pojęcie lalki stosuję raczej jako konstrukt myślowy czy wzór rozważań nad rodzajem przedmiotów, które cechuje antropomorfizm i możliwość animacji. Poprzez stan zawieszenia między żywym i martwym, ruchem i bezruchem, przedmioty te wywołują niepokojące wrażenie nieobecności, zjawisko, które nazywam "efektem lalki".
UWAGI:
U góry s. przytyt., okł. i na grzbiecie: "e" - znak Polskiego Towarzystwa Estetycznego. U góry s. przytyt.: "Seria pod patronatem Polskiego Towarzystwa [>>] Estetycznego". Serią określono książki wyróżnione Nagrodą im. Stefana Morawskiego. Na s. red. i 4 s. okł. błędnie zapisany ISBN: 97883-242-1268-2. Bibliogr. s. 159-167. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni